Dag 9 - Oslo - stadsbezoek

vrijdag 22 oktober 2021

Mijn eerste actie in Oslo is een Oslo Pass kopen. Ik neem er één voor 48u.
Inbegrepen in de pas : alle openbaar vervoer en de inkom voor alle musea.
Je kan de pas kopen bij vb Oslo Visitor Center in het Centraal station dus voor mij op 50 m van mijn hotel.
De dame had ook nog wat minder goed nieuws. 1. Het Vikingschip Museum is gesloten tot 2025/26 voor renovatie. 2. Edvard Munch krijgt een splinternieuw museum aan de kade. Het oude museum is dus gesloten en het nieuwe gaat morgen open. Maar het is sold-out voor het openingsweekend.

Maar het zonnetje schijnt en er zijn nog meer dan genoeg andere dingen te ontdekken in Oslo.
Ik wandel langs langs de kade en de Akershus burcht.
(bezoeken doe ik morgen)


Stop 1 is het Radhus (stadhuis)
In dit gebouw wordt de Nobelprijs voor de vrede uitgereikt.
(Enkel deze wordt in Oslo uitgereikt, alle andere prijzen in Stockholm.)

achterzijde - langs de kade

voorzijde

Vervolgens wandel ik tot bij het National Theatre om er de bus te nemen.
Er zijn werken aan het National Theatre. Kijk wat een grapjas met het beeld onder de machine heeft gedaan. Een geel hesje !


Bus 30 brengt me naar het schiereiland Bygdoy.
Daar liggen 5 musea kort bij elkaar. (4 zijn open, het 5de = Vikingschip Museum = gesloten)

Ik begin met een bezoek aan het Fram Museum.
Het vertelt de geschiedenis van de Noorse poolreizigers.


Binnen worden de Gjoa en de Fram tentoongesteld.
Je kan er ook doorwandelen.
Met de Gjoa werden de eerste reizen naar het noorden gedaan in de zoektocht naar de magnetische noordpool en de noord-west passage.
Er waren kleine succesjes maar ze hadden een betere boot nodig.
Daarop bouwde men de Fram die speciaal uitgerust werd om poolreizen mee te doen.
Met de Fram trokken ze overigens later ook op zuidpoolmissie.
Een tribute aan de ontdekkingsreizigers naar de poolgebieden. Nansen en Amundsen om er maar 2 te noemen. Amundsen vond de Noord-West passage, ging naar de Noordpool en naar de Zuidpool.



Tijd voor lunch. Ja inderdaad ik ben erg lang in het museum geweest.
Ideale plek is Café Fjord bij het Maritiem Museum.


Het Maritiem Museum ga ik niet bezoeken.
Waar ik wel heen ga, is het Kon-Tiki museum.


In het museum vind je het echte vlot, de Kon Tiki waarmee Thor Heyerdahl in 1947 de Stille Oceaan overstak. De missie zou mislukken volgens experten maar na 101 dagen was de missie wel volbracht.


Later trok Heyerdahl er nog eens op uit op een rieten boot, de Ra. Hij voer ermee van Afrika naar Zuid-Amerika.


Ik neem bus 30 terug richting stad maar ik maak nog 1 stop. Het Norsk Folkemuseum.
Het is een openluchtmuseum.


Je kan er ondermeer deze prachtige staafkerk bezoeken.
Ze dateert uit de 13de eeuw en komt uit Gol.


Verder staan er nog zo'n 150 huizen, schuren, kerkjes, schooltjes, ... van alle streken van Noorwegen.
Een soort Bokrijk dus maar dan Noors.



Deze is uit de noordelijke streken waar de Sami wonen (Lapland). Het zijn zomerwoningen waarmee ze met de rendierkuddes meetrokken.


Daarna weer bus 30 tot bij het National Theatre (waar ik ook vertrok).
Reden dat ik hier afstap is dat ik graag gewoon een beetje ga flaneren door de stad.
In Oslo is Karl Johans Gate een belangrijke winkel wandelstraat.



Het begint te schemeren en nu komen de neonreclames beter uit.


De Kathedraal van Oslo, toren wordt nog door de ondergaande zon verlicht.


Ik ga even pauzeren op mijn kamer.
Straks wandel ik weer terug want ik ga eten in het Hard Rock Café.

Ook 's avonds is het nog druk op de Karl Johans Gate. Er liggen nogal wat hotels en restaurantjes in de straat. Het is een gezellige drukte.
De bomen in het park zijn allemaal mooi verlicht.


Terug in mijn hotel om 21u30' en ik ben bekaf.


Het weer : 2° in de ochtend, middag 9° - stralend zonnetje
Vervoer : te voet, bus
Hotel : Comfort Grand Central - Oslo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten