Dag 1 - Brussel - Kopenhagen - Oslo - Evenes - Harstad

donderdag 14 oktober 2021

Eindelijk weer eens op pad.

Om de file voor te zijn, ben ik te vroeg naar Brussels Airport gegaan. Bijkomend voordeel: ik kan nog van een lekker ontbijtje genieten.

Bagage is iets te zwaar maar ik krijg 300 gram cadeau van de dame aan de incheckbalie. Ik was bij de eersten en heb niet lang moeten aanschuiven.
Dat is wel anders bij de security. Het is er behoorlijk druk.

Mijn eindbestemming is dan wel Harstad in Noorwegen maar dat gaat in verschillende etappes.
Stap 1 naar Kopenhagen, vluchtduur 1u30'
Netjes om 10u30' vertrekken we.


Dankzij wat rugwind zijn we ook wat sneller in Kopenhagen.


Vind ik prima want ik heb er maar weinig tijd om mijn verbinding te halen. Maar wat blijkt?
De gate waar ik aankwam ... is ook de gate waar ik terug aan boord moet gaan voor de volgende vlucht.
En meer nog, het is ook hetzelfde vliegtuig. Dus ik ga op exact dezelfde plaats zitten als daarstraks.


Op de luchthaven moet iedereen een mondmasker dragen (daarbuiten ben ik niet zeker).
Enkel om te eten of drinken mag je het afzetten. Ik profiteer van mijn iets langere stop om een koffietje te halen want ik voel me in het vliegtuig toch veiliger als ik mijn mondmasker niet afdoe.



En we zijn netjes op tijd weg voor een vlucht van iets meer dan een uur.


Next stop is Oslo, Noorwegen.
Ik kom hier aan het einde van deze trip nog terug maar nu dus enkel overstappen.


Ik ga een broodje eten in afwachting dat de gate verschijnt op de borden.


Ok de gate nummer staat erop. Het is in een andere terminal dus ik vertrek maar meteen.
Wat stel ik vast: de gewone weg is gesloten door Corona. Je moet nu eerst via de douane en dan terug inchecken en security check ! En ik heb maar een dik uur meer.
Dus ik moet ook nog eerst mijn bagage gaan ophalen. Lang heb ik niet moeten zoeken naar mijn tas want het was nog de enige die op de carrousel ronddraaide.

Uiteindelijk is toch alles op tijd gelukt maar het gaf een stressmomentje.

Eenmaal iedereen aan boord is, blijkt dat we een passagier missen. Op zich niet zo erg maar zijn bagage zit wel aan boord. Ze halen alle bagage uit het toestel, halen de foute bagage eruit en laden alles weer in.
We vertrekken met meer dan een uur vertraging.

De vluchtduur naar Evenes is een kleine 2 u.


Tijdens de vlucht duiken we de nacht in. Geeft wel hele mooie kleurtjes.
Enige probleem, mijn raampje was redelijk vuil.


Net voor aankomst een eerste blik op de streek waar ik een weekje ga verblijven.


In Evenes regent het maar er wordt ook sneeuw voorspeld.


Ik pik de huurauto op en ga in het tankstation vlak bij de luchthaven iets eten. Het is al over 20u en vanaf hier is het nog een uurtje rijden naar het hotel.

De huurauto is uitgerust met echte winterbanden (met pinnetjes).
En maar goed ook. Ik krijg een sneeuwstorm te verwerken. Je weet wellicht dat ik dol ben op sneeuw maar aan het einde van een vermoeiende dag in een auto waar je nog niet aan gewend bent, had ik het liever niet gehad. Bijkomend is het super hard aan het waaien. Tussen 2 eilanden is er een brug waar ik over moet. Telkens als het de windstoten te hard zijn, springt het licht op rood. Er staat dus een kleine file. De sneeuw en het oponthoud bij de brug maken dat mijn rit bijna 2 u duurde. Tegen 22u ben ik op mijn bestemming.

Na check-in is dit het zicht uit mijn kamervenster.
Hopelijk kan ik morgen nog een spoortje van de sneeuw vinden.


Gereden km : 46 km
Hotel : Thon Hotel Harstad



Geen opmerkingen:

Een reactie posten