Dag 10 - Oslo - stadsbezoek (vervolg)

zaterdag 23 oktober 2021

Een stralende dag zit eraan te komen.

Met tram nr 12 rijd ik mee tot Vigeland Sculpture Park. Je wandelt een stukje het Frogner Park in en dan sta je plots voor meer dan 200 sculpturen. Langs beide zijden van de brug staan bronzen beelden.





Ook verderop staan bronzen beelden (een soort levensbomen) rondom een fontein (ook van brons).



Nog wat verder kom je bij de granieten sculpturen. Ze staan gegroepeerd rondom een enorm grote monoliet die ook volledig uit beelden bestaat.




Er is redelijk wat volk op deze zonnige zaterdag. Maar er is ruimte genoeg hier. Het is soms wel wat wachten om geen mensen op de foto te hebben bij de beeldhouwwerken.

Aan het einde van het park staat het bronzen werk 'The Wheel of Life'.


Ook voor de uitzetting en aanleg van de tuinen rondom de sculpturen zorgde Gustav Vigeland.
Zo ontwierp hij ook de stalen hekwerken.
Het duurde van 1940-1949 om alles te installeren. Maar het kostte de kunstenaar 40 jaar om alle beelden te maken.



Vervolgens trek ik naar het Vigeland Museum dat kort bij het park ligt. Het is ondergebracht in het oude atelier van de kunstenaar. Zelf woonde hij in het appartement erboven.



In het museum is er aandacht voor zijn oudere werken en studies maar ook interessant is dat je het proces kan zien hoe het sculpturenpark tot stand kwam.


Na mijn bezoek neem ik tram 12 terug naar Aker Brygge bij de haven.
Ik dacht rustig over de kade te kunnen wandelen maar met mij dachten veel Oslonaren er zo over bij dit mooie herfstweer.

Tijd voor een bezoek aan Akershus Festning.
Net voor je het kasteel binnenwandelt, kom je voorbij dit werk 'Glory, glory with crutches' van de Britse beeldhouwster Laura Ford. Het is een beeld van een vrouw die terugkomt van oorlog en vernietiging en die al haar bagage (fysiek en mentaal) met zich meedraagt op haar schouders.


Deze burcht werd gebouwd rond 1300 NC maar werd in de eerste helft van de 17de eeuw gerenoveerd tot een renaissance kasteel.
De burcht zelf is enkel op zaterdag en zondag namiddag te bezoeken. Over de omliggende terreinen kan je wel altijd wandelen.


Er loopt een tour door het kasteel. Je komt er langs de kerkers, leefvertrekken, de slotkerk en het mausoleum waar enkele leden van de koninklijke familie begraven liggen.



Er zijn erg veel wandtapijten in het kasteel. Dit was niet enkel voor versiering. Ze hadden ook hun nut. Door de tapijten kwam er veel minder koude van de muren af en bleef het binnen wat warmer.


En kijk, ik heb hem gevonden, my knight in shining armour.


Nu zou je denken met 2 dagen kom je zeker toe in Oslo maar ik moet me haasten om rond te komen. Mede ook omdat musea al rond 16u-17u sluiten.
Op dus naar het Historisch Museum. Aangezien het Vikingschipmuseum gesloten is, ga ik in dit museum op zoek naar de Vikings. Er is een hele afdeling aan hen gewijd.


Ik doe dit museum echt onrecht aan. Helaas sluit het al om 16u dus ik heb enkel maar tijd voor deze afdeling. Ook de korte film over dieren in de kunst en mythen bij de Vikings is een aanrader.

Wat kan je nog doen in Oslo als je nog tijd over en een Oslo Pass hebt?
Een ferry tocht naar de eilanden voor de kust. Ik besluit naar Hovedoya te gaan. Dit eilandje ligt op maar 8 minuten varen van de stad. Ik hoop vanop het water een ander zicht op de stad te hebben en stiekem hoop ik op een mooie zonsondergang.
En of ik geluk heb ...

de veerboot


Ook de zichten op de stad zijn super vanaf de veerboot



Bij terugkomst langs de kade


Het is echt zalig buiten en ik heb nog energie over. Ik wandel terug naar het hotel.
Ik wist niet goed waar deze foto's te plaatsen. Buiten de kunst in de musea, tref je ook veel street art aan in de stad. Enkele voorbeelden


Ik geef mijn voeten even rust op de kamer voor ik een restaurantje op zoek.
Hmm, waar zou ik gaan eten? Oh echt? Er is een Johnny Rockets restaurant in de buurt.
Dat is een hamburgerrestaurant maar niet zoals McDonalds of zo. De burgers zijn er veel beter en ik hou van het decor. Fifties style. Op mijn USA reizen ging ik er al vaker eten maar dit is de eerste keer dat ik er één tegenkom in Europa.

Op mijn weg terug naar het hotel vind ik zowaar de tijger helemaal alleen ! Snel een foto.
In een gedicht uit 1870 wordt een strijd tussen een paard (het veilige landelijke) en een tijger (het gevaarlijke stadse) beschreven. Sindsdien staat de stad in Noorwegen gekend als 'Tiger City'.
Voor de 1000ste verjaardag van de stad in 2000, wilde Eiendomsspar (een vastgoedbedrijf) de stad een geschenk geven. De mensen kozen een tijger.


Mooi naar mijn kamer nu want er moet nog een koffer gepakt worden.
Morgen keer ik terug naar huis.


Het weer : 2° in de ochtend, middag 10° - stralend zonnetje
Vervoer : heel veel voetstappen, bus
Hotel : Comfort Grand Central - Oslo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten