Dag 4 - Andenes - A

zondag 17 oktober 2021

Vandaag staat een behoorlijk lange rit op het programma. Ik ga van Andenes, uiterste noorden van de Vesteralen naar A, uiterste zuiden waar je met de auto kan komen op de Lofoten.
Volgens Google Maps een 320 km, rijtijd 5u40'

Het stormt al sinds gisterenavond met regen en sneeuw.
Ik ruim het huisje op, laad de auto in en ga uitchecken in het hotel waar ik ook kan ontbijten.
Om 8u20' ben ik helemaal klaar voor de rit.


Door het weer zijn de wegen spekglad. Er is veel ijzel dus ik schiet niet echt op.
Ik twijfel of ik langs Stokmarknes zal rijden of niet. Ik twijfel maar ik heb nog even om te beslissen.
Via Storkmarknes wilt zeggen, naar een ander eiland rijden en dan later met de ferry oversteken van Vesteralen naar Lofoten.

En wat zit daar mooi te poseren? 2 zeearenden


Ook weer mooie panorama's vandaag.


Ik ben net van Andoya af en dan staat er plots een kudde rendieren langs de weg.
Gelukkig ben ik de enige op de baan dus kan ik gewoon stoppen op de weg om enkele foto's te maken.



Wat verderop staat nog een kudde. Maar ik heb een achterligger en er is geen stopplaats.

Ik nader Sortland en beslis om toch via Stokmarknes te rijden. Ik hoop dan ten laatste de ferry van 14u te halen om nog voor het donker in A te zijn.

Via een enorme brug ga ik naar Sortland, gelegen op Langoya.
Ook hier weer een weg langs de kust.


Om Stokmarknes zelf te bereiken, moet je via nog een andere brug.


De reden waarom ik langs Stokmarknes wilde reizen, is het Hurtigruten museum.
Dat werd onlangs pas geopend. Op de kade hebben ze zowaar een heel echt schip tentoongesteld staan in een enorm (op maat gemaakt) gebouw.


Het is een zeer interessant museum. Wat een immense boten toch.
Zeer leerrijke displays (gelukkig ook met uitleg in het Engels)
Ik koop mezelf hier een souvenirtje. Een echte mok ! Al om nog hier in Noorwegen te gebruiken want ze hebben hier overal kleine tassen voor de koffie.


Vanaf hier moet ik naar Melbu op weer een ander eiland, Hadseloya.
Ik slaag erin om nog net de ferry van Melbu naar Fiskebol van 12u30' te halen. Dat geeft wat rust want ik moet nog een heel eind verder op de Lofoten voordat ik in A aankom.
Ook hier weer wordt de kost met de AutoPass geregeld. Ik zal aan het einde van de reis de kost even meegeven wat de overzetten en stukjes tolweg in totaal gekost hebben.


Zicht op Melbu in de Vesteralen vanaf de ferry.


Zicht op Fiskebol op de Lofoten.


Net voorbij de 'haven' van Fiskebol kan ik even stoppen bij een meertje waar 2 reigers zitten.
Ik zag er al eerder maar kon nergens stoppen.


Op de Lofoten loopt het verkeer via de E10. Langsheen deze weg (de Norwegian Scenic Route Lofoten) zijn wel regelmatig uitzichtpunten.
Zoals hier bij Austnesfjorden.


Of deze voorbij Leknes.

Ik begin aan mijn laatste eiland van de dag, Moskenesoya.
De zon begint al serieus te zakken wat een prachtig licht oplevert.



Naarmate je meer het einde van de weg nadert, worden de wegen en bruggen smaller. Hier is een brug maar waar 1 richting per keer over mag.


En dan is het einde in zicht. Het dorpje A.
Prachtig gelegen in een kleine inham. Het dorpje is beschermd als visserijerfgoed.


Het is bijna 17u30' wanneer ik aankom.
Het was een pittige rit langs prachtige landschappen via bruggen, tunnels, ferry.

Dit wordt mijn slaapplek.
Het huisje waar het licht aan is, daar verblijf ik de komende 2 nachten.


Van vroeg naar bed zal niets in huis komen want er is Noorderlicht te zien !

Het is volle maan dus dan zie je wat minder van het noorderlicht maar ik ben er in ieder geval super blij mee ! Het is wel was frisjes (lees -1 °C) maar met een dikke jas, sjaal en handschoenen aan is het best te doen.
De eerste foto gewoon uit de hand met de gsm genomen !
De andere met de spiegelreflex op statief.




Nog een heerlijke koffie in mijn nieuwe mok om terug op te warmen ! En dan bedwaarts


Het weer : 0° in de ochtend, tot 3° - onderweg: sneeuw, zon, hevige wind
Gereden km : 323 km
Hotel : A Rorbuer - A

Geen opmerkingen:

Een reactie posten