Dag 5 - A en omstreken

maandag 18 oktober 2021

Wanneer ik wakker word deze ochtend is het 0° en het sneeuwt lichtjes.
Even speeltijd.


Het spreekt voor zich dat ik de geplande wandeling niet zal kunnen doen.
Aangezien het pad naar Reinebringen gesloten is voor herstelwerken wilde ik de wandeling naar Ryten en Kvalvika Beach doen. Jammer maar het weer laat het echt niet toe.
Dus planning aangepast. Ik ga allemaal kleine dorpjes langs de kust bezoeken.

Beginnen doe ik bij het Norsk Fiskevaersmuseum, oftewel museum van visvaart. Ik kan er te voet heen want het ligt op nog geen 400m van mijn huisje.

Het museum is ondergebracht in verschillende gebouwen.
Je begint bij de winkel/café/postkantoor.


Verder is er een oude visserswoning, een bakkerij, een boothuis, een visoliewerkplaats en een smid.

Overal staan spullen van vroeger uitgestald. Het museum heeft alle nog overblijvende oorspronkelijke boten van de vissersvloot van A in zijn bezit.


Ik zag hier en in de Vesteralen al vaak bordjes met Glashytta. Nu begrijp ik waarom. Zij maakten de bollen waarmee de vissers hun netten drijvend hielden.


Van de resten van de kabeljauw die gevangen werd, maakten ze visolie, traan. Dit gebeurde in de visoliewerkplaats. Ik kan je verzekeren, het stinkt er nog steeds.
De werkplaats was net boven water gelegen zodat ze het afval gewoon buiten konden laten lopen.


Zo start van de autorit.
Eerste halte Moskenes. Piepklein centrum maar je kan er de ferry nemen naar het Noorse vasteland (Bodo) of naar het uiterste eiland van de Lofoten, Vaeroy.


Net voorbij het stadje heb je (bij mooi/helder weer) een mooi zicht op de kustlijn van dit deel van de Lofoten, de oostkant van het eiland Moskenesoya.


Next stop Reine. De plaats van de hike naar Reinebringen. Een klim langs 1500 trappen tot de top van een berg vanaf waar je zicht hebt over het stadje.
Maar ja, gesloten dus. (ze zijn de laatste treden aan het aanleggen)
Ook het tegenovergelegen punt is met dit weer geen optie.



Net voorbij Reine, op een mini eilandje ligt Hamnoya. Je moet echt goed opletten om de afslag niet te missen. Ook dit is een vissersdorpje waar je ook overal de houten structuren ziet waar ze de gevangen kabeljauw op te drogen hangen. Kop en ingewanden worden verwijderd en de rest wordt aan stokken opgehangen. Zo maken ze stokvis. Het drogen gebeurt in de koude wintermaanden.



Het weer zit goed mee.
Boven zee is het nu precies rustiger geworden en het sneeuwt niet meer.
Je kan zelfs de bergen aan de Noorse kust zien.
Ik speur de kustlijn af naar zeearenden want hier zag ik er vorige keer één. Maar nu dus niet.



De wegen liggen er behoorlijk bij.
Gedurende enkele kilometers rijd je door een soort half-tunnels. Geen enkel plekje om te stoppen.
Raad eens, wat vliegt er naast me? Juist 2 zeearenden.


Het is al tegen 15u30' wanneer ik in Sund aankom.
Weeral dat prachtige licht.


Het stadje zelf ligt verdoken in een kleine rustige inham.



Tijd om aan de rit terug te beginnen.
Dat zal nu sneller gaan aangezien ik geen stops meer ga doen.

In A is geen restaurant open. Het dichtsbijgelegen restaurant dat open is, ligt op zo'n 6 km.
Ik verkies er dus net als gisteren voor om zelf te koken want ik wil hier liever niet 6 km in het donker rijden over deze smalle weggetjes.

Helder weer en goede voorspellingen voor noorderlicht in de app.
Zou het ? 2 dagen na elkaar ?
Yup, ik ben weer een gelukzakske.
 
Nog altijd een zo goed als volle maan, maar ik ben toch in mijn nopjes.






Dank je wel Lady Aurora ! Ik heb genoten van je show.
Nog een koffietje om op te warmen.


Het weer : 0° in de ochtend, tot 3° - onderweg: sneeuw, zon, (hevige) wind
Gereden km : 56 km
Hotel : A Rorbuer - A

Geen opmerkingen:

Een reactie posten