Dag 2 - Harstad - Andenes

vrijdag 15 oktober 2021

De nachtrust heeft me goed gedaan.
De lucht is ook wat opgeklaard. De sneeuw van afgelopen nacht heeft duidelijk sporen achtergelaten op de bergen die ik in de verte kan zien.


Na een heerlijk ontbijt, op pad.
Vandaag reis ik door de Vesterålen, van het eiland Hinnoya naar het eiland Andoya.

Het eerste deel van de route brengt me over de bergen naar de andere kant van het eiland.
Door de sneeuwval van afgelopen nacht liggen de wegen er hier erg glad bij.
Ik ben wel meteen in 'my happy place'.

In Noorwegen is de maximumsnelheid 80 km/u. Hier op de Vesterålen en Lofoten haal je zelden die snelheid. De gewone weg kronkelt via bruggen, tunnels of veerdienst naar de andere eilanden en waar je door een dorp rijdt is de snelheid beperkt. Gemiddeld kom je aan iets van 55 km/u denk ik.



Het nemen van de veerdienst ziet er dus zo uit op de GPS. Alsof het een gewone weg is.


Ik neem de veerdienst van Revsnes naar Flesnes.
De overzet duurt 30 minuten.
Mijn huurauto heeft een AutoPass en daar wordt de kost op afgerekend. Handig, anders dien je een ticket te boeken. De site waarop je dit kan doen, werkt eigenlijk niet zo goed.


Ik vroeg me af als ik een safari zou boeken om de zeearenden te kunnen zien. Vraag beantwoord. Neen dus. Je kan ze gewoon zo zelf spotten.
Deze 2 zaten op een rotseilandje net voor je in Flesnes aankomt.



En zo ziet de route op de GPS eruit aan het einde van de overzet.


Mijn huurwagen, Suzuki Ignus. Rijdt prima.


De route komt langs een uitloper van het Moysalen National Park.



Ik besluit om een korte wandeling te gaan doen.
Lekker warm aan en dan op weg.
Het plan was om tot achter de heuvel te gaan. Het pad gaat door een soort toendra omhoog. Maar de stenen op het pad zijn spekglad. Ik probeer om door de struikjes te stappen maar dat is niet veel beter. Ook hier liggen stenen tussen. Na een kwartiertje besluit ik terug te keren naar de auto. Een aangename korte kennismaking maar om hier geen been te breken, zou ik mijn bergschoenen moeten hebben en wandelstokken.



Langsheen de wegen zijn er niet zo vaak mogelijkheden om te stoppen en een foto te maken van de adembenemende zichten.

Bij het Forfjorddalen Natuurreservaat is gelukkig wel een kleine parking. Het reservaat bestaat voornamelijk uit moerasgebied op een oude morene (van een gletsjer die hier ooit was).
Helaas heb ik geen laarzen bij. Met mijn hoge wandelschoenen ga ik sowieso water binnen krijgen.
Ik zoek een redelijk droog pad uit en maak een kleine wandeling.



Zicht op de weg aan het einde van de parking.


En de uitzichten worden enkel maar beter. Magnifiek gewoon.



Wanneer de weg via een brug naar een ander eiland gaat, dan zijn dat bijna altijd erg hoge bruggen.
Ze zijn zo gemaakt dat grote boten en marineschepen in het midden onder de brug door kunnen varen.


Intussen ben ik op het eiland Andoya.
Dit eiland bestaat voor bijna de helft uit moeras. De rest zijn een bergkam en wat grasvlaktes.
Het moeras in de voorgrond ligt op Andoya, de bergen op de achtergrond op Hinnoya.


Ik kom in een enorme regenbui terecht. Maar ... No rainbows without rain.


Wat verderop houd ik halt bij het kerkje van Dverberg. Het is mooi gelegen maar nog specialer, het is een 8-hoekig gebouw. De regen is intussen weggetrokken en dat geeft richting oosten mooi licht.



Rond 16u begint het al te schemeren.


Ik slaap in een klein huisje aan de haven vandaag en morgen. De sleutel moet ik afhalen bij een hotel in het stadje Andenes.

Voor naar het huisje te gaan, wil ik de zonsondergang zien.
Rond 17u is de zon bijna onder.
Hier bij de vuurtoren van Andenes.


Vlakbij de vuurtoren ligt het Andoy Museum.
Het gaat vooral over de geschiedenis van de visserij en de mensen sinds de bouw van de vuurtoren in 1859. Er is ook een kleine exhibitie over het leven in de poolstreken.


En nu op naar mijn huisje !
Tada, view from my window


's Avonds ga ik in een pizzeria eten en ben net op tijd terug thuis voor een enorme storm losbarst.
Ik probeer wat aan de blog te werken maar het gaat moeilijk want de wifi is heel slecht. Ook 4G heeft het moeilijk met de harde wind.


Het weer : 0° in de ochtend, tot 3° in Andenes - onderweg: sneeuw, ijzel, zon, wind
Gereden km : 184 km
Hotel : Lankalholmen Sjohus - Andenes





Geen opmerkingen:

Een reactie posten