Dag 6 - A - Svolvaer

dinsdag 19 oktober 2021

De dag begint met een prachtige zonsopkomst.
Maar het is bibberkoud. Het is 0° maar door de felle wind voelt dat een pak kouder aan.


Ik ruim het huisje op en ga uitchecken. Hier gaat dat dus zo: gewoon de sleutel in een enveloppe steken en in de brievenbus achterlaten. (daar vond ik ook de sleutel bij mijn aankomst)

De hevige wind zorgt wel voor spectaculaire wolkenpatronen.
Ik speur ook telkens naar zeearenden, tot nu toe zonder succes.



Ik volg weer de Nasjonal turistveg Lofoten. Het eerste deel van de route bezocht ik gisteren al uitgebreid dus besteed ik meer tijd op het 2de deel.
Ondertussen is het weer licht aan het sneeuwen.
Gelukkig valt het op de wegen nog mee.

Elk bewoonbaar deeltje/eilandje wordt bijna gebruikt. Er staan dus erg veel bruggen in de Lofoten.


Fotostop bij Ramberg.
Enkel fotostop ? Ja want je waait hier bijna om. De (lichte) sneeuw snijdt in je gezicht.


Ik doe een uitgebreidere stop bij Justnes (Rasteplass Flakstad).
Het is er ijzig koud maar o zo prachtig. Het waait hier iets minder hard dan daarnet in Ramberg.
De sneeuw ligt gewoon tot op het strand. Dit is genieten.
Dik ingeduffeld trek ik er toch op uit om even over dit verlaten strand (Skagsanden beach) te wandelen.
Helemaal verlaten is het niet. Er zijn denk ik nog een 10 tal mensen.



Gelukkig heb ik me voor mijn vertrek in A nog een thermos thee gemaakt. Een kopje thee komt nu goed van pas om bij op te warmen.

Wat verder kom je door Flakstad. Ze hebben één van de mooist gelegen kerkjes van de Lofoten.


Hier stopte ik al eerder (zondag op weg naar A), zag er toen helemaal anders uit.
Dikte van de sneeuw tot nu toe: ongeveer 5 cm


Nog steeds goed berijdbare wegen. En wat een heerlijke zichten, die besneeuwde bergen.
I love it.

Enkel vlak aan het water ligt er geen sneeuw.
Het zonnetje probeert te komen piepen maar de wolken zijn te dik.



Ik wilde bij Borge het Lofotr Vikingmuseum bezoeken. In de wintermaanden is het enkel open van woensdag tot zondag. Zondag was ik er te laat dus morgen rijd ik terug tot hier.

Intussen nog maar genieten van de landschappen.
Al goed dat ik niet zomaar overal kan stoppen of ik zou achter elke bocht een foto maken.


Het is nog geen 15u wanneer ik in Svolvaer aankom. Ik ga eerst inchecken.
Daarvoor moet ik op het eilandje Svinoya voor de kust van Svolvaer zijn.
Het is hier dat de eerste nederzettingen waren, later verhuisde het centrum naar zijn huidige plek.

En dit wordt mijn nieuwe huisje (allé toch voor 2 nachten)
Check de coole sleutelhanger.
Ook dit huisje heeft een ingerichte keuken met eetgedeelte, een salon, TV (niet dat ik die ga aandoen), een badkamer en een 2p slaapkamer.
Als het nog kouder is, krijg je er hout bij en kan je de kachel aandoen !


Het stadje Svolvaer zelf heeft niet veel gezelligs te bieden.
Ik dacht, aha, dan maar bij de jachthaven kijken, daar is het meestal toch gezellig. Maar, dus niet in de herfst/winter op de Lofoten. De bootjes geven niet thuis.


In het deel van de Lofoten dat ik al bezocht, stel ik vast dat ze wel erg aan hun geschiedenis/tradities gehecht zijn. Vaak verwerken ze in hun logo een afbeelding van de Lofoten.
(bij het vikingschip op het zeil, bij de vis in zijn romp)



De Svinoya Rorbuer heeft een restaurant on site. Je kan daar terecht voor het ontbijt maar ook voor avondmaal. Ik had daarstraks bij de check-in al een plekje gereserveerd.
De receptie is vooraan in het gebouw ondergebracht, het restaurant Borsen achteraan.
Het gebouw zelf is de originele eerste winkel van het eiland Svinoya. Het ziet er binnen als een museumpje uit.
 

Mijn avondeten. Ik ben geen foodie maar dit was zo overheerlijk lekker dat het wel verdient dat ik de foto plaats.
Torrfisk Royal (stokvis - gedroogde kabeljauw die bij het klaarmaken weer sappig wordt)


Vanavond zal er geen noorderlicht zijn maar we krijgen een heuse storm in de plaats, met rukwinden tot wel 110 km/u en met sneeuw.

Dan maar een koffietje maken in mijn huisje en de blog wat bijwerken.
(want ik loop wat achter, door de niet zo hele goede wifi en/of 4G dekking - normaal zou dat moeten meevallen maar volgens mij verstoren de felle winden de signalen)


Het weer : 0° in de ochtend, tot 3° - onderweg: sneeuw, zon, (hevige) wind
Gereden km : 135 km
Hotel : Svinoya Rorbuer - Svolvær

Geen opmerkingen:

Een reactie posten