Dag 8 - Svolvaer - Evenes - Oslo

donderdag 21 oktober 2021

Variatie op hetzelfde thema. Echt koud deze ochtend. Nog steeds redelijk veel wind en sneeuw.


Ik moet naar de luchthaven rijden vandaag. Normaal een rit van 2u30'.
Aan het pak sneeuw op de weg te zien, zal dit zeker langer gaan duren.


Door de sneeuw zijn de bergen rondom nog moeilijk te zien.
Maar eerst ... ontbijt.


Koffers in de auto en uitgecheckt. En nu op pad.
In tegenstelling tot gisteren zijn de wegen moeilijk berijdbaar. Ik ben erg blij met de spijkerbanden van mijn huurauto. Op sommige plekken ligt er bijna 15 cm sneeuw.
Begrijpelijk, slechts enkele uitzichtpunten zijn te bereiken.


Bij dit punt bij Austnesfjorden stopte ik al eerder.
Nu geraak ik niet tot op het bovenste punt. Sneeuw en ijs hebben het houten pad in een ijspiste omgetoverd. Bijkomend waait het enorm hard en kan ik me maar met moeite recht houden.


Dit is zowat het beste dat de wegen er bijliggen. Het blijft ook licht sneeuwen.
Ik kom veel sneeuwruimers tegen maar het is als dweilen met de kraan open.



Rondom Laupstad wordt het weer iets beter. Ik ben ook weer noordwaarts aan het rijden nu.
Net voorbij de afslag naar Fiskebol moet je via een 3.3 km lange tunnel onder de zee door, de Sloverfjord Tunnel. Nu rijd ik wel niet zo graag in tunnels. Enige voordeel, er ligt geen sneeuw.

Groot is mijn verbazing wanneer ik aan het andere eind weer uit de tunnel kom. De lucht is nogal opgeklaard hier. Ik zit nu ook terug in de Vesteralen. Over de zee kan ik de bergen op Langoya goed zien liggen. Ik bekom even van mijn tunnel-rit. Ik mis mijn kopje thee (thermos is ingepakt).



De opklaring is maar van korte duur. Even verder is er dit ...


... en dan kom ik bij de Sordalstunnel. Deze is zo maar eventjes 6338 m lang.
Wat verderop ligt één van de toegangen tot het Moysalen National Park.
Wandelen zit er niet in. Het is er wel prachtig.


De weg loopt nu terug aan de zuidelijke kant van de Vesteralen en het is weer licht aan het sneeuwen.



Echte kerstbomen

Eens uit de bergen volgt de E10 de Tjeldsundet (naam van de zee-engte hier)



Via de Tjeldsundbrua steek je over naar het andere eiland.


In tegenstelling tot de dag van mijn aankomst is het nu niet zo hard aan het waaien.
De werf midden op de brug is er wel nog. Elke rijrichting mag om beurten door.
Oh ja, die Noren zijn gewoon aan het werk met dit weer : koud, wind, sneeuw


Uiteindelijk heb ik 4u30' over de rit gedaan. Eindelijk in Evenes.
Voornaamste is dat ik er op tijd geraakt ben.

Drop-off van de huurauto: via self kiosk
Check-in : self check-in
Bagagedrop: self scan
Schoenen drop: zelf gedaan - ze waren versleten, hebben goed hun dienst bewezen maar ze waren niet meer waterdicht door scheurtjes in de zool


Security mag je niet zelf doen ;)
De vlucht naar Oslo gaat een uur vertraging hebben. Gezien Oslo mijn eindstation is, maakt dat niet zoveel uit. Ik ga een hapje eten. De overige tijd : foto's uploaden en blog bijwerken.

19u20' en we zijn weg


In Oslo koop ik een ticket voor de trein. De Flytoget, een hogesnelheidstrein, verbindt de luchthaven met Oslo Central Station in 20 minuten. (met de auto en zonder file duurt dit naar het schijnt 40 minuten) Rond 21u30' kom ik aan in het station.


Ik kan dan ook meteen inchecken in mijn hotel want dat is in een deel van het stationsgebouw gelegen.
Vermoeiende dag geweest dus mooi op tijd naar bed.


Het weer : -3° in de ochtend, tot 3° - onderweg: sneeuw, zon, (hevige) wind
Gereden km : 167 km
Ander vervoer : vliegtuig en trein
Hotel : Comfort Grand Central - Oslo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten